Anais
MODERNIDADE LATINA
Os Italianos e os Centros do Modernismo Latino-americano
Autores
Ana Cândida de Avelar

Professora do Instituto de Artes da UnB e doutora em Artes Visuais pela ECA-USP. É curadora e crítica de arte, com interesse por arte moderna e contemporânea no Brasil.
Professor of the Instituto de Artes of UnB and PhD in Visual Arts from ECA USP. Curator and art critic, focused on Modern and Contemporary Art in Brazil.
Ana Carolina de Moura Delfim Maciel

Doutora em História (UNICAMP) com pós-doutorado no Museu Paulista (USP), é autora de artigos e capítulos dedicados à historiografia, à memória e ao audiovisual. Dentre suas publicações destaca-se o livro Yes, nós temos bananas.
PhD in History (UNICAMP), post-doctorate from Museu Paulista (USP). Author of articles and chapters dedicated to historiography, collective memory and audiovisual. Amongst her publications the book Yes, nós temos bananas stands out.
Ana Gonçalves Magalhães

Historiadora da arte, docente e curadora do MAC USP. Possui bacharelado em História pela UNICAMP (1992), mestrado em História da Arte e da Cultura pela mesma universidade (1995) e doutorado em História e Crítica da Arte pela USP (2000).
Art historian, MAC USP professor and curator. Bachelor in History from UNICAMP (1992), master in Culture and Art History from the same university (1995) and PhD in History and Art Critic from USP (2000).
Ana Luisa Ribeiro

Arquiteta formada pela FAU USP e atualmente realiza mestrado em História no IFCH UNICAMP, desenvolvendo pesquisa sobre as exposições de Lina Bo Bardi.
Architect graduated from FAU USP, currently pursuing a master’s degree in History at IFCH UNICAMP, carrying out a research on Lina Bo Bardi´s exhibitions.
Andréa Cortez Alves

Graduada em Artes Visuais pela ECA USP. Integrante do Grupo de Estudos do Centro de Pesquisa Arte & Fotografia do Departamento de Artes Visuais ECA USP, desde 2007.
Bachelor in Visual Arts from ECA USP. Member of the Research Group Arte & Fotografia of the Visual Arts Department of ECA USP, since 2007.
Angelo d’Orsi

Professor de História do pensamento político na Università di Torino. Desenvolve atividade de comentarista jornalístico. Preside a Fondazione Luigi Salvatorelli, idealizou e dirige o FestivalStoria e a revista de história crítica Historia Magistra.
Professor of History of the political thinking at Università di Torino and also a journalist commentator. Presides the Fondazione Luigi Salvatorelli, created and directs the FestivalStoria and the magazine of critical history Historia Magistra.
Carolina Leonelli

Arquiteta e Urbanista pela FAU USP (2007); Mestre pelo Programa de Pós Graduação da FAU USP (2011). Atualmente arquiteta sócia do escritório Oficina2mais e professora da Universidade Paulista, lecionando disciplinas ligadas a Projeto Urbano e Paisagismo.
Bachelor in Architecture and Urbanism from FAU USP (2007); Master from FAU USP (2007). Currently an associate architect of the Oficina2mais office and professor at Universidade Paulista, teaching disciplines related to Urban and Landscaping project.
Chiara Fabi

Doutora em História da Arte pela Università degli Studi di Udine, onde atua como pesquisadora em grupo de pesquisa nacional. Entre suas publicações recentes, encontra-se Roma 1935-1937: le nuove ragioni della scultura, para o catálogo Dino Basaldella nella scultura italiana del Novecento (2010).
PhD in Art History from Università degli Studi di Udine, where she works as a researcher within the national research group. Amongst her recent publications: Roma 1935-1937: le nuove ragioni della scultura for the catalog Dino Basaldella nella scultura italiana del Novecento (2010).
Cristina Rossi

Doutora em História e Teoria da Arte pela UBA, onde é pesquisadora e professora de História da Arte Americana. É professora de História Curatorial no Mestrado em Curadoria (UNTREF). É curadora independente, membro do Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA) e da Asociación Argentina e Internacional de Críticos de Arte (AACA-AICA).
PhD in History and Art Theory from UBA, where she works as a researcher and professor of History of American Art. Also a professor of Curatorial History in the Master’s Course in curatorship (UNTREF). Independent curator, member of the Centro Argentino de Investigadores de Arte (CAIA) and of the Asociación Argentina e Internacional de Críticos de Arte (AACA-AICA).
David Rifkind

Professor Doutor de cursos em história da arquitetura, teoria e design na College of Architecture + the Arts na Florida International University. Sua pesquisa atual trata de urbanismo e arquitetura na Etiópia durante a ocupação italiana (1936-1941).
Ph.D., teaches courses in architectural history, theory and design at the College of Architecture + the Arts at Florida International University. His current research deals with urbanism and architecture in Ethiopia during the Italian occupation (1936-1941).
Ethel Leon

Professora de história do design na FACAMP. Formada pela Escola de Comunicação da UFRJ e mestre e doutora em história e fundamentos da arquitetura e do urbanismo pela FAU USP. Jornalista, curadora de exposições e projetos culturais ligados a design. É autora de livros, como Design Brasileiro Quem Fez, Quem Faz.
Professor of history of design at FACAMP. Bachelor from Escola de Comunicação of UFRJ, master and PhD in history and fundamentals of architecture and urbanism from FAU USP. Journalist, curator of exhibitions and cultural projects related to design. Author of books, such as Design Brasileiro Quem Fez, Quem Faz.
Eugênia Gorini Esmeraldo

Doutoranda em História da Arte pela UNICAMP e mestre em História da Arte pela mesma instituição. Trabalha no MASP como Coordenadora de Intercâmbio. Organizou exposições, catálogos e publicou diversos artigos científicos.
PhD student in Art History at UNICAMP, and Master in Arts at the same institution. Works at MASP as Exchange Program Coordinator. Organized exhibitions, catalogs and publicated many scientific articles.
João Fábio Bertonha

Doutor em História Social (UNICAMP), com Pós-doutorados pela UNIROMA1 e pela USP. Especialista em assuntos estratégicos contemporâneos pela National Defense University (EUA). Professor de História Contemporânea na UEM e pesquisador do CNPq.
PhD in Social History (UNICAMP), post-doctorates from UNIROMA1 and also from USP. Expert in contemporary strategic issues at National Defense University (USA). Professor of Contemporary History at UEM and CNPq researcher.
Luciano Migliaccio

Possui graduação em Letras pela Scuola Normale Superiore Di Pisa (1982), graduação em Letras e Filosofia pela Universitá degli Studi di Pisa (1982) e doutorado em História da Arte Medieval e Moderna - Universitá degli Studi di Pisa (1990). Professor Doutor do Departamento de História da Arquitetura e Estética do Projeto da FAU USP e professor visitante da UNICAMP.
Bachelor in Languages and Literature from Scuola Normale Superiore Di Pisa (1982), and Languages, Literature and Philosophy from Universitá degli Studi di Pisa (1982) and PhD in History of Medieval and Modern Art from Universitá degli Studi di Pisa (1990). Professor of the Department of History of Architecture and Project Aesthetics of FAU USP and UNICAMP’s visiting professor.
Mario Sartor

Graduação em Letras clássicas em 1972 na Facoltà di Lettere e Filosofia da Università di Padova, e sua especialização em História da Arte ocorreu em 1975. Professor de História da Arte Latino Americana na Facoltà di Lettere e Filosofia da Università di Udine. Autor de diversos artigos, ensaios e livros. Ensina Arte Latino Americana no programa de doutorado de História da Arte Latino americana da Universidad Pablo de Olavide em Sevilha.
Graduated in Humanities (Classical studies) in 1972, from the School of Humanities, Università di Padova, and got the diploma of specialization in Art History in 1975. Professor of Latin American Art History at the School of Arts, Università di Udine. Author of many articles, essays and books. Teaches Latin American Art History at the Doctorate Course in Latin American Art History of the Universidad Pablo de Olavide, in Seville.
Milene Soares Cara

Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela FAU USP. Doutora e mestre em Arquitetura e Urbanismo pela mesma instituição.
Bachelor in Architecture and Urbanism from FAU USP. PhD and master in Architecture and Urbanism from the same institution.
Neville Rowley

Doutor em história da arte pela Sorbonne, bolsista da Villa Medici em Roma. Dedica-se à pintura italiana do Renascimento, e mais recentemente à historiografia sobre o período no entreguerras na Itália. Foi colaborador da exposição Giorgio Morandi no Metropolitan Museum em Nova York (2008). Dentre suas publicações, destaca-se Fra Angelico, peintre de lumière (2011).
PhD in Art History from Sorbonne, Roma’s Villa Medici scholarship. Dedicated to Italian Painting in the Renaissance, and recently to the historiography on interwar period in Italy. Collaborator at the exhibition Giorgio Morandi held at Metropolitan Museum in New York (2008). Amongst his publications Fra Angelico, peintre de lumière (2011) can be highlighted.
Paolo Rusconi

Professor associado de História da Arte Moderna na Faculdade de Estudos Humanísticos da UNIMI, Itália, junto ao Dipartimento di Beni Culturali e Ambientali e ao Collegio di Dottorato in Humanae Litterae. Mestrado em letras modernas junto à UNIMI (1993) e Doutorado pela mesma instituição (2001). Curador de diversas exposições, entre elas, co-curador de Anni ’30. Arti in Italia oltre il fascismo (2012-2013). Autor de artigos científicos, monografias e ensaios.
Associate Professor in Modern Art History at the Humanities Studies School at (UNIMI), Italy, on the Dipartimento di Beni Culturali e Ambientali and the Collegio di Dottorato in Humanae Litterae. Master (1993) and PhD (2001) from UNIMI. Curator of many exhibitions, amongst them, co-curator of Anni ’30. Arti in Italia oltre il fascismo (2012-2013), Author of scientific articles, monographs and essays.
Renata Dias Ferraretto Moura Rocco

Doutoranda no Programa Interunidades em Estética e História da Arte da USP sob orientação da Profª Drª Ana Gonçalves Magalhães. Mestre em História da Arte pelo mesmo programa (2013).
PhD. Student in the Inter-units Program in Aesthetics and Art History at USP, under orientation of Professor Ana Gonçalves Magalhães. Master in Art History under the same program (2013).
Sileno Salvagnini

Bacharelado em Metodologia da crítica de arte e em História contemporânea em Bolonha. Publicou Il teorico, l'artista, l'artigiano del Novecento. Bontempelli, Terragni, Sironi; Il sistema delle arti in Italia 1919-1943. Curador de várias mostras e atualmente professor de História da Arte Contemporânea e vice-diretor na Accademia di Belle Arti de Veneza.
Bachelor in Art Critic Methodology and Contemporary History - Bologna. Published Il teorico, l'artista, l'artigiano del Novecento. Bontempelli, Terragni, Sironi; Il sistema delle arti in Italia 1919-1943. Curator of many exhibitions and currently teaching Contemporary Art History and also vice-director at Accademia di Belle Arti of Venice.
Silvia Bignami

Bacharel em Letras Modernas pela UNIMI, frequentou escola de especialização em História da Arte na Università di Siena. Foi bolsista de pesquisa na UNIMI. É titular do curso de História da Arte Contemporânea na UNIMI e pesquisadora na mesma universidade. Publicou livros, artigos científicos e foi curadora de mostras e catálogos.
Bachelor in Modern Language & Literature from UNIMI, attended specialization school in Art History at Università di Siena. She had research scholarship from UNIMI. Currently Professor of the Contemporary Art History course at UNIMI, and researcher at the same university. Published books, scientific articles and curator of exhibitions and catalogs.
Vanessa Beatriz Bortulucce

Graduada em História (UNICAMP, 1997), mestre em História da Arte e da Cultura (UNICAMP, 2000) e doutora em História Social (UNICAMP, 2005). Traduziu e publicou em revistas especializadas, vários manifestos futuristas, também tema de sua pesquisa de Pós-Doutorado pela USP. É autora do livro A Arte dos Regimes Totalitários do Século XX – Rússia e Alemanha.
Bachelor in History (UNICAMP, 1997), Master in History of Art and Culture (UNICAMP, 2000) and PhD in Social History (UNICAMP, 2005). Translated and published in specialized magazines many futurist manifests, which were theme of post-doctoral research at USP. Author of A Arte dos Regimes Totalitários do Século XX – Rússia e Alemanha.
Viviana Pozzoli

Bolsista de especialização na UNIMI desde 2011. Bacharel em História e Crítica de Arte na UNIMI (2010). Secretária de redação da revista científica Uomo Nero. Materiali per una storia delle arti della modernità, desde 2012. Estágio de pesquisa em São Paulo em 2011 (novembro-dezembro) dentro do quadro de Cooperação Acadêmica estabelecido entre a UNIMI e a USP.
Granted with specialization scholarship from UNIMI since 2011. Has degree in Art Critic History from UNIMI (2010). Since 2012, she has been a part of the editorial staff of the scientific magazine Uomo Nero. Materiali per una storia delle arti della modernità. Research internship in São Paulo in 2011 (November-December) within the Academic Cooperation agreement established between UNIMI and USP.
Zeno Birolli

Licenciado em Literatura Moderna pela UNIMI, especialista em História da Arte e Artes Decorativas pela UNIMI. Curador da mostra Letteratura-Arte: miti del '900, que resultou em publicação homônima, além de inúmeras outras mostras. Autor de várias monografias importantes de artistas italianos, tais como a monografia sobre Boccioni, sobre Gastone Novelli e organizador dos arquivos Renato Birolli.
Bachelor in Modern Literature from UNIMI, specialist in Art History and Decorative Arts from UNIMI. Curator of the exhibition Letteratura-Arte: miti del '900, which brought about a homonymous publication, besides many other shows. Author of many important monographs about Italian artists, such as Boccioni’s and Gastone Novelli’s, organized Renato Birolli´s files.
© 2014 Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo